Θέσεις της ΕΤΕΡ για τα δημοτικά ηλεκτρονικά ΜΜΕ


Logo Eter Megalo (Olenis)

Αθήνα, Τρίτη, 8 Σεπτεμβρίου 2009

 ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Της Πρωτοβάθμιας Συνδικαλιστικής Οργάνωσης με την επωνυμία  «Ένωση Τεχνικών Ελληνικής Ραδιοφωνίας – ΕΤΕΡ» (Ωλένης 8 Βύρωνας)

ΠΡΟΣ

Αξιότιμο Υφυπουργό Εσωτερικών κύριο Κωνσταντίνο  Γκιουλέκα

Κύριε Υφυπουργέ,

Προς επίρρωση των όσων και προφορικά δια του Προέδρου της ΕΤΕΡ  Δημήτρη Καμαρινόπουλου στην σύσκεψη που συγκαλέσατε για το μείζον και εργασιακά  φλέγον για εκατοντάδες εργαζόμενους – μεταξύ των οποίων και οι τεχνικοί ραδιοφώνου τους οποίους οι δύο οργανώσεις μας συνδικαλιστικά εκπροσωπούμε –  ζήτημα των Δημοτικών Μέσων Ενημέρωσης θέλουμε να θέσουμε υπόψη Σας τα ακόλουθα :

  1. Σας είναι γνωστό το προϊσχύσαν και ισχύον νομοθετικό καθεστώς λειτουργίας των Δημοτικών Ραδιοφωνικών και Τηλεοπτικών Σταθμών. Οι Δημοτικοί ραδιοφωνικοί (και τηλεοπτικοί σταθμοί) λειτουργούσαν υπό το προϊσχύσαν καθεστώς του παλιού Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα ως αμιγείς Δημοτικές Επιχειρήσεις (άρθρο 277 του παλιού Δημοτικού Κώδικα). Το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών με σειρά εγκυκλίων του θεωρώντας σωστά ότι οι αμιγείς (ειδικού σκοπού, ιδιόρυθμες) αυτές Δημοτικές Επιχειρήσεις προσέφεραν σημαντικό κοινωνικό έργο ενημέρωσης στους δημότες/πολίτες (μην ξεχνάμε ότι από τα σπλάχνα της Δημοτικής Ραδιοφωνίας ξεπήδησε ιστορικά η στην χώρα μας η Ελεύθερη – μη κρατική – ραδιοφωνία) είχε αποδεχθεί την νομοθετική/οικονομοτεχνική και λειτουργική αντιμετώπισή τους κατ΄ αναλογία με τις κοινωφελούς σκοπού Δημοτικές Επιχειρήσεις. Πάντοτε όμως παρέμενε και παραμένει ως στόχος η κατά το δυνατόν εύρωστη οικονομικά και διαφανής λειτουργία τους. Παρά δε το γεγονός ότι εμπόδιο οικονομικής ενίσχυσής τους για τους οικείους Ο.Τ.Α. παρέμενε το προϊσχύον νομοθετικό πλαίσιο, κατέστη δυνατή η χρηματοδότηση / οικονομική ενίσχυσή τους γιατί όπως ορθά επικύρωσε και με την Νομολογία του το Συμβούλιο της Επικρατείας με σειρά αποφάσεών του, οι Δημοτικές Επιχειρήσεις αυτές, δηλαδή οι Δημοτικοί ραδιοτηλεοπτικοί Σταθμοί, δεν έχουν χαρακτήρα κερδοσκοπικό, αλλά έχουν έναν ειδικό σκοπό που αφορά στην ενημέρωση, πολιτισμό και  στην ψυχαγωγία και εξυπηρετεί κυρίως ανάγκες των δημοτών. Έχει δηλαδή κοινωνικό σκοπό, κοινωνικό χαρακτήρα. Και μ’ αυτή την έννοια η έννοια της διατάξεως του Δημοτικού Κώδικα που απαγορεύει τη χρηματοδότηση δεν πρέπει να ισχύει για τις συγκεκριμένες Δημοτικές Επιχειρήσεις. Έτσι συνεχίστηκε με βάση αυτή την απόφαση, η χρηματοδότηση πλέον νομίμως, μέχρι και  σήμερα, των Δημοτικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών.

  1. Πλην όμως με την πιο πρόσφατη τροποποίησή του ο νέος Νόμος, 3592/2007 όπως ονομάζεται που αφορά τη λειτουργία πλέον όλων των ραδιοφωνικών Σταθμών, προβλέπει δύο προϋποθέσεις όσον αφορά την αδειοδότησή τους Στο θέμα λοιπόν της αδειοδότησης αναφέρει ο νόμος ότι εδώ θα πρέπει για ν’ αδειοδοτηθεί κάποιος Σταθμός να έχει τη μορφή Α.Ε. ή αν είναι Δημοτική Επιχείρηση που λειτουργεί υπό το παλιό καθεστώς θα μπορεί ν’ αδειοδοτηθεί αλλά θα πρέπει άμεσα να μετατραπεί σε Α.Ε. Αυτό το πρόβλημα για μας ήταν πολύ βασικό διότι η μετατροπή μιας επιχείρησης σε Α.Ε. αυτομάτως θα απέκλειε πλέον τη δυνατότητα της χρηματοδότησής της  από τους Δήμους και ταυτόχρονα θα έπρεπε να κατατεθεί νέ οικονομοτεχνική μελέτη « βιωσιμότητας», διότι υπάρχει ρητή διάταξη που προβλέπει ότι οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ανωνύμων Εταιρειών απαγορεύεται να χρηματοδοτούνται απ’ τους Δήμους. Τους έθετε δηλαδή εκτός της διαδικασίας του Νόμου αφού καμία Δημοτική Επιχείρηση δε θα μπορούσε να μετατραπεί σε Α.Ε. Σύμφωνα με την υποβληθείσα κατόπιν της ανωτέρω εξέλιξης Γνωμοδότηση της ΚΕΔΚΕ για μη παραβίαση των άρθρων 86 και 87 της Συνθήκης ΕΟΚ που αφορούν τον έλεγχο για μη  παραβίαση του ελεύθερου ανταγωνισμού σύμφωνα με την οποία ότι ναι μεν πράγματι το άρθρο 87 της Συνθήκης απαγορεύει να επιχορηγούνται υπό οποιαδήποτε μορφή από τα κράτη ή από κρατικούς πόρους και που νοθεύουν ή απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό δια της ειδικής μεταχειρίσεως ορισμένων επιχειρήσεων ή ορισμένων κλάδων, οι Δημοτικές όμως  Επιχειρήσεις Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης, ως παρέχουσες Υπηρεσίες γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος, δηλαδή με κοινωνικά χαρακτηριστικά και κοινωνικά κριτήρια, μπορούν να τύχουν ειδικού προνομιακού καθεστώτος για την εκπλήρωσης της αποστολής τους υπό την επιφύλαξη των Κοινοτικών Κανόνων περί Ανταγωνισμού. Εν προκειμένω συντρέχει περίπτωση εφαρμογής της προβλεπομένης από τη Συνθήκη εξαίρεσης  σύμφωνα με την οποία οι επιχειρήσεις που είναι επιφορτισμένες με τη διαχείριση Υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος  υπόκεινται στους κανόνες της  Συνθήκης, ιδίως στους κανόνες ανταγωνισμού κατά το μέτρο που η εφαρμογή των κανόνων αυτών δεν εμποδίζει νομικά ή πραγματικά την εκπλήρωση της ιδιαίτερης αποστολής που τους έχει ανατεθεί. Και επομένως σε αυτή την περίπτωση  μπορούν αυτές  νόμιμα να επιχορηγούνται.

 

  1. Στα πιο πάνω αναπτυχθέντα πλαίσια  συμφωνούμε με την προτεινόμενη ρύθμιση καθόσον αφορά την προτεινόμενη νομοθετική  ρύθμιση για δυνατότητα συμμετοχής των ήδη λειτουργουσών αμιγών Δημοτικών Επιχειρήσεων Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης  στη διαδικασία αδειοδότησης  του άρθρου 8 παρ. 9 του 3592/2007.

 

  1. Συμφωνούμε επίσης για τον ίδιο λόγο και με την προτεινόμενη  νομοθετική ρύθμιση που διασφαλίζει την συνέχιση λειτουργίας τους και τη δυνατότητα οικονομικής βιωσιμότητάς τους μέσω και της επιχορήγησής τους από τον οικείο ΟΤΑ στα πλαίσια και του ισχύοντος Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα.  Η επιχορήγηση αυτή  είναι όχι μόνο  δικαιολογημένη αλλά και επιβεβλημένη  για την εκπλήρωση της ιδιαίτερης αποστολής που τους έχει ανατεθεί.

 

  1. Ζητήματα προσωπικού – εργασιακές σχέσεις – προστασία εργαζομένων : Δυστυχώς όλα τα τελευταία χρόνια με κύρια ευθύνη της ακολουθούμενης κάθε φορά πολιτικής που επέλεγαν οι Δημοτικοί Άρχοντες γίναμε ως συνδικαλιστικός φορέας, μάρτυρες πολιτικών ιδιαίτερα βλαπτικών για τις εργασιακές σχέσεις που αφενός δεν διασφάλιζαν την τακτική μισθοδοσία του προσωπικού σύμφωνα με τους δεσμευτικούς όρους της Συλλογικής Συμβάσεως Εργασίας που κάθε χρόνο καταρτίζει η Ένωσή μας με τα ως άνω συμβαλλόμενα μέρη αφετέρου δε έφθαναν μέχρι και  την αμφισβήτηση της αναγκαιότητας λειτουργίας της Δημοτικής Επιχείρησης (Δημοτικής Ραδιοφωνίας) και την προσπάθεια να εξαναγκαστεί το προσωπικό της σε μεταφορά στον οικείο Δήμο (η περίπτωση ΞΕΝΙΟΥ είναι δυστυχώς χαρακτηριστική). Ταυτόχρονα κάθε Δημοτική Επιχείρηση επομένως και οι αμιγείς Δημοτικής Ραδιοφωνίας είναι δυστυχώς  εκτεθειμένες στους οικονομοτεχνικούς κινδύνους δανειστών και οικονομικών οφειλών. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε  την νομοθετική δυνατότητα μεταφοράς των εργαζομένων σε κάθε περίπτωση  εργασιακής επισφάλειας δηλαδή όχι μόνο λήξης χρόνου λειτουργίας αλλά και λύσης λόγω πρόβλεψης του  Καταστατικού, μη αδειοδότησης, μετατροπής, συγχώνευσης ή πτώχευσης με αίτησή τους  ειδικότερα  δε για τους  τεχνικούς ραδιοφώνου, που απασχολούνται με τις ειδικότητες του ηλεκτρονικού ή του ηχολήπτη, η μεταφορά δε αυτή να  γίνεται όχι μόνο στον οικείο ΟΤΑ  αλλά και  σε νομικά πρόσωπα και υπηρεσίες του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα    προκειμένου να εξακολουθήσουν οι τεχνικοί ραδιοφώνου  να απασχολούνται με τις εν λόγω ειδικότητες και μόνο και πάντοτε δε με την υποβολή αίτησης από το δικαιούχο τεχνικό.

 

  1. Προτεινόμενη νομοτεχνική διατύπωση της ρύθμισης :

« Προσωπικό αμιγούς δημοτικής επιχείρησης ραδιοφωνίας σε κάθε περίπτωση λήξης χρόνου λειτουργίας της, λύσης λόγω πρόβλεψης του  Καταστατικού της, μη αδειοδότησής της, μετατροπής της, συγχώνευσης ή πτώχευσης της, δύναται να  μεταφερθεί, ύστερα από αίτηση του και με την ίδια σχέση εργασίας στον οικείο Δήμο, και προκειμένου για τεχνικούς ραδιοφώνου, που απασχολούνται με τις ειδικότητες του ηλεκτρονικού ή του ηχολήπτη ύστερα από αίτηση τους και με την ίδια σχέση εργασίας, την ίδια ειδικότητα, συνέχεια της μισθολογικής και ασφαλιστικής εξέλιξής του, υποχρεούται να μεταφερθούν και σε οποιαδήποτε Περιφέρεια ή Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση  της Χώρας, καθώς και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ιδιωτικού  δικαίου  του δημόσιου τομέα, τηρουμένων των διαδικασιών της παρ. 10 του άρθρου 25 του Ν. 3613/2007  προκειμένου περί μεταφοράς στον οικείο Δήμο και της παρ. 2 του άρθρου 25 του αυτού Νόμου προκειμένου για νομικά πρόσωπα δημοσίου  και ιδιωτικού δικαίου  του δημόσιου τομέα

Είμαστε πάντοτε  στη διάθεσή Σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση που θα υπηρετεί τον στόχο της άμεσης χρονικά και ουσιαστικής από άποψη περιεχομένου  νομοθετικής ρύθμισης .

Eter-Ypografes-Kamarinopoulos-Karapanagos